Kayıtlar

Deniz Kurdu - Yelken

Resim
     Yelkenim randa tipi yelkendi. Yelkenin rüzgâr etki merkezini diğer yelkenlere göre daha aşağıda tutabilecek bir yelken tipiydi. Ayrıca modern yelkenlerin dışında klasik yelkenlerin de karakteristiğini deneyimlemek istediğimden tarihsel yelkenleri kullanmayı tercih ediyordum. Bundan başka bir de en eski üç köşe yelkenlerden olan latin yelkeni teknemde denemek istiyordum.      Yelken bezi olarak daha önce bir kaç yerde rastladığım ve pazarcıların da kullandığını fark ettiğim bir çeşit brandayı düşünüyordum. Brandacıya yelken çizimimi götürüp istediğim kumaşı göstererek sipariş verdim. Bir hafta sonra yelkeni aldığımda biraz hayal kırıklığına uğradım. İstediğim kumaş yerine daha kalın başka bir beyaz branda kullanmıştı. Bunu da daha sağlam olacağı gerekçesiyle seçtiğini söyledi. Asıl önemli olanın hafiflik ve düzgün bir yüzey olduğundan haberi yoktu. Yine de yoluma devam etme kararı aldım. Bu şekilde deneyecektim. Daha sonra tekrar istediğim kumaştan dik...

Deniz Kurdu - Yelken Direği

Resim
     Teknemi tasarlamaya başladığımdan beri direğin ağaç olmasını istiyordum. Ağaç görünümünü ve ağaç ile uğraşmayı severim. Ancak keresteden direk çıkartmak kolay bir iş değildi. gerçek bir ağaç yelken direklerinde pek çok detay vardır. Bazıları tam bir daire kesit yerine elips kesitlere sahiptir. Iskaçaya bağlanan kısımda kesitler dört köşe olabilir ve ıskaçadan sonra kalın bir kesitle başlayıp cundaya doğru daralmaktadır. Daha  büyük yelkenlilerin ahşap direklerinin içi boştur. Doğru çeşit ağaçtan istenilen şekillerde kesilmiş lataların birbirine yapıştırılması ile içi boş eliptik veya dairesel kesitli direkler elde edilmektedir. Tabi ki bu durumlarda pek çok detay söz konusudur. Direğin ihtiyaç duyacağı et kalınlığı, sahip olacağı ağırlık, kesit alanı vb. özelliklerin doğru hesaplanıp optimum değerlerine karar verilmesi gerekli. Ancak, benim için bu kadar detaylı bir çalışma yapmak söz konusu olamazdı. Profesyonel bir ağaç direk imal etmem veya edinmem mümkün gör...

Deniz Kurdu - Ahşap Boyama ve vernik

Resim
   Ahşap görüntüsünü koruyacak kısımlarda iki tip renklendirici seçtim. Birisi kızıl renkte diğeri biraz turuncuya yakın renkte. İsimleri yanılmıyorsam, maun ve koyu meşe olmalı. Halamın oğlu, Hakan,  yaptığı işten zevk alıyor gibi.. Renklendirici ile ahşaba doğal görünümünü kaybettirmeden renk kazandırıyoruz Kızıl yüzeyler renklendirilimiş durumda. Bu renklendiriciler aynı zamanda ahşabı koruyucu özelliğe sahip. Mat ve yarı mat özellikli olanları da mevcut. Üzerine vernik atılması gerekmiyor. Ama ben parlaklık kazandırmak için vernik kullandım Verniklenmiş hali En çok özendiğim yer burasıydı. Başüstü üzerinde hep titizlikle çalıştığım en çok özendiğim kısımdır. Altı kat vernik atıldı Ayrıca yapı marketten aldığım süpürgelikleri de bordanın etrafında kuşak olarak kullandım. Resimde gözüküyor

Deniz kurdu - Boyama

Resim
    Seçeceğim renkler tasarım aşamasından itibaren aklıma takılan bir mevzuydu. O zamanlar parlement mavisini çok seviyordum, tekneme de yakışacağını düşündüğüm bir renkti. Güverte üzerinde kullanacağım kızıl ahşap ile güzel duracağını düşündüğümden parlement mavisini uygun gördüm.     Epoksi macun kullanmak istemediğimden en dayanıklı boya türlerinden olan epoksi boya kullanmaya karar verdim. Ara sıra yanıma uğrayıp sohbet etmeyi seven, eskiden bu dükkanda kaportacılık yapan, Cengiz usta boya konusunda yardımcı olmak istedi. kendisinin boya tedarik ettiği bir boyacısı varmış. beni oraya götürdü. istediğim miktarda ve renkte boyayı hazırlattım. Bir de kuşak için az miktarda beyaz boya, tiner olarak aseton ve epoksi astarı aldım.    Epoksi boyaları seyreltmek için aseton kullanılır. Epoksi boyalar da çift komponentlidir. Boyayı kullanmadan önce sertleştirici ile karıştırıp gerekliyse asetonla seyreltmek gerekir. Boya karışımını hazırladıktan sonra kullanm...

Deniz Kurdu - Cam Elyaf Kaplama

Resim
     Tekne kabuğunun dış etkenlere karşı yalıtımı ve darbelere karşı dayanımını sağlayacak olan epoksi-elyaf takviyesinin vakti geldi.  El yordamıyla tekneyi çevirmek biraz sıkıntı yaratmış olsa da keyif aldığım bir çalışma. epoksi-elyaf uygulamasına geçmeden, daha öncesinden epoksilenmiş kısımların güzelce zımparalanması, epoksinin iyi tutuş sağlayabilmesi için de kontraplakların yüzeylerinin pürüzlü hale getirilmesi, ardından da bütün yüzeyin tozdan ve yağdan arındırılması gerekli. Bütün yüzeyler zımparalanıp temizlendikten sonra elyaf öncesi epoksi ile ıslatıbaliri. Bu epoksinin kontraplak içine nüfuz etmesini sağlaytacaktır. Ancak eğer elyaflar önceden yerlerine göre kesilip hazırlanmadıysa epoksi ile ıslatmadan önce elyafların kesilmesi kolaylık sağlayacaktır Elyaf karine üzerine yayılmış. Birazdan kenarlarından 10 cm taşacak şekilde kesilecek.  Bordanın elyaf kaplama işini daha önce halletmiştim. Henüz tam donmadan karine elyafını da yayarak tekrar zımpar...

Deniz Kurdu - İç kaplamalar

Resim
     Deniz Kurdu ters çevrilikten sonra yapılması gereken ilk iş iskeletin, kaplamaya epoksi-elyaf takviyesi ile sıkıca bağlanmasıdır. Her bir postanın borda ve karine ile temas ettikleri kenarları  mikrofiber dolgu kullanılarak elde edilen epoksi macunla doldurulur. Epoksi donmadan önce üzerine elyaf şerit yayılarak epoksi ile doyurulur. Bu postaların kaplamaya tam olarak yapışmasını sağlar. Bu işlem bütün elemanlar için bittikten sonra, karine ve bordanın iç yüzeylerini bütünüyle epoksi ile kapladım.                    Resimde görülen beyaz kumaş, 50 mm'lik cam elyaf şerididir. Dış kaplama ile birleşen bütün kenarlar epoksi macun ve fiber ile takviye edildi.                En çok keyif aldığım çalışmalardan birisi, çok hassas çalışma sonunda yerine tam oturdu Yapıştırma işine geçmeden önce yapıştırılacak bütün parçaların hazır olmasını istediğimden bu döne...