Kırlangıç

   Lise ikinci sınıfta dersane broşürleri dağıtılmıştı sınıflara. Broşür açıldığında oldukça uzun bir kağıt oluyordu.. Elimde evirip çevirirken birden sırıtmaya başladım. Gidip masadaki broşürlerin bi kısmını aldım. Bunlardan güzel tekne olurdu. Zaten canım sıkılmış bütün gün okulda. Eğlenceli olacaktı. Sıra arkadaşım Umut'tan aldığım zımbayı kullanrak ortaya bir gemi çıkardım. Basit bit gemi şekli ve bir direk :)) ama ertesi gün tabi sıranın altında yoktu, haliyle çöpü boylamıştı.... 
    Bırakmadım peşini. Çok pratik gemiler yapabilirdim. O sırada tahta çay karıştırma çubuklarından tekneler yapabileceğimi farketmiştim aynı zamanda. Broşürlerden bir tekne daha yaptığımda kağıtları tahtalarla destekleyerek ortaya güzel bir çektiri türü gemi çıkarabileceğimi buldum. Kadırga da diebirlirsiniz. Ama kadırgadan ziyade daha çok nehirlerde kullanılan, ince donanma mensubu olan kırlangıçlara yakın bir gemi olacaktı..
       Ve kağıt gövdeyi içerden tahtalarla desteklemeye ve güzel bir üst yapı inşa etmeye başladım..
Eski gemi ustaları gibi göz nizamı, el yordamı tekneyi ortaya çıkarmaya başladım.. 
Böyle hep işte. Doğru düzgün bir plan ile maket ortaya koyma çabasından çok
esintilere göre yelken açmak gibi.. 

Derme çatma gibi olsa da en başından beri , bittiği zaman güzel bir görünüşü olacağına inanarak ve hayalimde
tastamam hali ile canlandırarak kesip biçmeye, parçaları yontup yapıştırmaya devam ettim.
Çizgilerine hayran olduğum bir çektiri. Kırlangıç türü çektiriler genelde ufak çaplı taşımacılıkta, devriye ve haberleşmede donanma yardımcı gemileri olarak kullanılırdı Osmanlı donanmasında. Ayrıca zamanında korsanlarında hızı ve manevrası sebebi ile çokça tercih ettiği bir teknedir. Ancak, bu yaptığım gemiyi gerçek bir kırlangıça örnek olarak sunamam elbette. Osmanlı donanmasındaki pek çok geminin gerçekte ne şekle sahip olduğu ve ne ölçülerde olduğu tam olarak bilinmiyor. Belki, kim bilir...  Bu konuda çok araştırma yapmıştım zamanında. İlerde belki yunanlıların bir eski yunan 'trireme'ini inşa etmesi gibi ben de bir osmanlı kadırgasının yapımına ön ayak olabilirm. Bu konuda inceleme yapıp örnek çizimler yapan kimseler var. Tarihçi Prof. Dr. İdris Bostan ve kitabı "Osmanlıda yeken" iyi bir kaynak olacaktır. Ama, çizimleri ben tam yeterli bulmuyorum. Çünkü tarihi veriler göz önünde bulunduruluyor olsa da bir osmanlı kadırgası çizilecekse sıfırden gerçek bir gemi tasarlanıyor gibi çalışılmalı. O geminin karşılaşacağı sefer koşulları göz önüne alınmalı. Çizimde bir top yerleştirildiğinde bu topun ateşleneceği ve tekrar doldurulacağı, etrafında mürettebatın çalışacak yere ihtiyacı olduğu, bu gemilerin savaşta diğer gemilere rampalayacağı, bu sırada top ve tüfek atışı ile de karşılaşacağı göz önünde bulundurulmalı. Çünkü yy.lar boyu bu gemiler bu şatlarda hizmet verdiler. Osmanlı donanmasının ana savaş gücünü teşkil ederken, hint okyanusunda seferlere çıktılar. Ölümcül baş topları ile kalyonlara kan kusturdular. Bu gemileri çizmek istediğimizde onların bir süs eşyası gibi bir kenarda hareketsiz duran biblolardan farklı olarak içlerinde 300 insanın yaşadığını unutmamalıyız..  
sonunda böyle bir gemi ortaya çıktı işte. Ama daha ileri götüremedim. Bölece bıraktım. 
Böyle daha doğal ve cana yakın duruyordu bana göre. Cancanlı ve rengarenk olmasındansa.. 
Bu resimlerde pruvadaki ambar kapağı henüz eksik. Diğer bütün güverte kaplamalarında kapaklar mevcut.. 
Yelkenini de sonradan donattım. Toplamda zaten bir buçuk sene kadar oyalanmıştım.. 

Yorumlar

  1. çok güzel
    ama ben mukavva ile yapacağım nasıl yapabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mukavva bu kadar rahat bükülmez. Bükülürken de kırılması çok olası. Onun yerine el işi kartonları iş görecektir. Kartona şekli verdikten sonra kartonu içinden, bükülmüş çubuklarla destekleyebilirsiniz.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Doğaya Bakış

Deniz Kurdu / tasarım ve çizim aşaması

Nefsî Mulahazam